5.09 - 6.10.2024 | Janusz Rafał Głowacki | Andrzej Paweł Głowacki - Obszar Geometrii, obszar znaku

 

Janusz Rafał Głowacki, ur. w 1959 roku w Częstochowie. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 1985 r. zrealizował dyplom w pracowni prof. Andrzeja Pietscha. Od 1999 r. pracuje w Zakładzie Malarstwa i Rysunku Instytutu Plastyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej (aktualnie Akademia im. Jana Długosza) w Częstochowie. Obecnie na tej samej uczelni kieruje katedrą malarstwa jako profesor. Brał udział w licznych wystawach monograficznych i zbiorowych, a stała ekspozycja jego prac znajduje się w Galerii Kersten 
w Krakowie.

Artysta podkreśla w swoich wypowiedziach, że malarstwo stanowi jego świadomy wybór, pomysł i receptę na życie. Tym samym przyjmuje wszystko, co taka droga ze sobą niesie: radość, ale i trudy oraz ból tworzenia. W tej podróży widz stanowi nieodzowną część procesu. To dla niego artysta układa opowieści, „koduje przestrzeń” i przedstawione przez siebie historie. Odbiorca sztuki ma za zadanie odszyfrować ten zapis na swój sposób.

Obecnie artystę zajmują typologizacje perseweracyjne, czyli porządkowanie płasko rzutowanych, podstawowych figur geometrycznych. Ten wewnętrzny paradygmat przerodził się u artysty w rodzaj natręctwa. Konfiguracje kształtów przybierają niekiedy przewidywalny układ, tylko po to, by nagle zupełnie zaskoczyć widza proponowanym rozwiązaniem. Nie bez znaczenia jest również technika, którą stosuje Janusz R. Głowacki. Używane przez niego cienkie pędzle wymagają wytrwałości, cierpliwości oraz pokory. Nie może być tu mowy o żadnej drodze na skróty. Artysta korzysta również ze skonstruowanego przez siebie z listewek cyrkla i przykładnicy.

Janusz R. Głowacki dzięki procesowi twórczemu prowadzi badania nad malarstwem, szukając zależności optycznych koloru poprzez harmonie opozycyjne i harmonie analogiczne. Niewątpliwym efektem tych wysiłków jest również duchowy wyraz jaki niesie jego malarstwo, a który silnie wpływa na widzów.

-------------------------------

Andrzej Paweł Głowacki urodzony w 1948 w Częstochowie. Projektant, architekt wnętrz, grafik, prof. zw. na ASP w Krakowie, gdzie prowadził III Pracownię Projektowania Architektury Wnętrz, były nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej ASP. Jego praca doktorska ukazywała przełomowe podejście metodologiczne do projektowania, pojmowanego przez niego 
w kategoriach aktu twórczego, w którym istotny jest nie tylko pomysł, ale także wkład emocjonalny i świadomość projektującego.

W latach 1990 – 1993 pełnił funkcję dziekana Wydziału Architektury Wnętrz. Jako pierwszy dziekan po 1989 roku zapoczątkował proces reformowania wydziału. Zajmuje się zagadnieniami projektowania przestrzeni wirtualnej i przestrzeni rzeczywistej.

W latach 2011 – 2016 pełnił funkcję redaktora naczelnego międzynarodowego czasopisma naukowego CyberEmpathy: Magazine of Visual Communication and New Media in Art Science Humanities Design and Technology. Idea czasopisma wywodziła się z książki "Od empatii do cyberprzestrzeni" autorstwa Andrzeja Głowackiego, wydanej w roku 2009. Pismo kontynuowało zagadnienia poruszane w książce a w szczególności problematykę przestrzeni wirtualnej. Łącznie pod redakcją Andrzeja Głowackiego ukazało się czternaście wydań pisma o transhumanistycznej tematyce.

Jeden z najbardziej znanych polskich projektantów lat dziewięćdziesiątych. Był twórcą utrzy-manej w duchu surrealizmu Galerii Jo Design, działającej w Krakowie w latach 1992 – 1996. 

Projekty z lat dziewięćdziesiątych cechuje optymizm, zabawa formą i duża odwaga stylistyczna. Jest to design całkowicie niekonwencjonalny, zmierzający ku odrealnieniu, ale niepozbawiony funkcji użytkowej. Spośród licznych realizacji najbardziej charakterystyczne są meble, lampy i szkła, których finezyjne kształty i zabawne, a zarazem filozoficzne tytuły znalazły sobie licznych wielbicieli w kraju i za granicą.

Jego pasją i wielką inspiracją projektową jest współczesna fizyka teoretyczna ujmowana przez niego w kontekście alchemii i wiedzy tajemnej dawnych kultur. W projektowaniu stawia na nowoczesne i przyszłościowe rozwiązania. Jest zwolennikiem wychodzenia naprzeciw potrzebom przyszłości, stąd jego umiłowanie dla transhumanizmu, nauczanie projektowania dla potrzeb cyberprzestrzeni oraz nacisk na wykorzystywanie najnowszych narzędzi projektowych.

Zorganizował wiele wystaw m.in. rysunku, malarstwa, grafiki, collage, w Polsce i za granicą: Niemcy, Włochy, Holandia, Francja.

Jest autorem książek oraz wielu publikacji naukowych i specjalistycznych w prasie branżowej. 

W 2007 roku odznaczony medalem „Zasłużony kulturze - Gloria Artis”