25.03.2021-25.04.2021 - Tomasz Westrych - occursum/spotkanie

OD AUTORA…

Jestem ogromnie zaszczycony, mogąc wziąć udział w indywidualnej wystawie prac, w przestrzeniach Galerii Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie. Pan dyrektor Piotr Rędziniak, zapraszając mnie , zobowiązał do prezentacji własnych rzeźb, w sposób odbiegający od utartego wyobrażenia na temat materiału jakim jest papier.

Tytuł obecnej wystawy w rzeszowskim BWA, brzmi: Occursum jest znaczeniem słowa ważnego w relacjach społecznych i tłumaczyć należy jako Spotkanie. Długi czas chaosu pandemicznego, izolacji i ograniczonych swobód, powoduje brak kontaktu z kultura i sztuką. Dzień otwarcia mojej wystawy, wydaje się dniem na powrót przynoszącym nadzieje na spotkanie z publicznością. Nasza praca twórcza bez odbioru bezpośredniego jest bezcelowa i egocentryczna. Dzieląc się z Państwem, spostrzeżeniami i wyrazem artystycznym, przełamujemy krąg hermetycznego zamknięcia się we własnym twórczym życiu.

Chciałbym, w tym miejscu zaznaczyć, że moje poszukiwania badawcze, nie są li tylko związane ściśle z papierem, raczej krążą wokół spraw rzeźby i szeroko pojmowanego warsztatu rzeźbiarskiego. Nie mam tu na myśli instrumentarium, z jakim jest kojarzone zaplecze pracowni twórczej. Chciałbym by warsztat akademika nie kojarzył się wyłącznie ze zbiorem narzędzi i wiedzy o materiale oraz sposobach np. cięcia, czy formowania. Mam na myśli bardziej prywatny i wewnętrzny obszar, w którym powstaje forma zanim się dotknie materiału. O tą przestrzeń, w mojej świadomości, która jest otwarta na eksperyment, o charakterze ciągłych i wyczerpujących poszukiwaniach fizyczno-strukturalnych; uwarunkowanych przekraczaniem formalnych granic. O proces, w efekcie którego, dotykam prawdy o fizycznym kształcie pracy. Głównie opieram się na własnym doświadczeniu i pozyskiwaniu masy papierowej z celulozy i papieru pochodzącego z recyklingu. Z modeli w glinie, poprzez matryce gipsowe, odbijam i formuję przy pomocy masy papierowej moje indywidualne kształty. W tej konsystencji, mogę użyć masy papierowej indywidualnie, tak jak wymaga tego dany projekt. Kontrolując kompozycję, staram się zachować symbiozę świeżości rysunku z przestrzenią kreowanej formy. Papier, dzięki swej sprasowanej masie i barwie, jest wytrzymały a delikatność objawia się w tajemniczym emanowaniu światła. Pochłania go a zarazem odbija, podkreślając wykreowane kształty. Od jakiegoś czasu stosuję również, masę papierową barwioną w masie. Formy przez to są w kolorze ciemnym, proponując niejednoznaczną czerń. W relacji do poprzednich jasnych, prawie białych prac, są przeciwnością w swej barwie. Zastosowanie nowej technologii, miało na celu konsolidację bryły. Jedynie tym rozwiązaniem, byłem w stanie scalić różne od siebie materie i tonacje odzyskiwanego papieru. Przyglądając się pracom z dystansu, otrzymałem odmienność naturalnej wagi versus iluzję plastycznego ciężaru. Serdecznie zapraszam.

dr Tomasz Westrych, rocznik 1968

artysta rzeźbiarz

nauczyciel akademicki Wydziału Architektury Wnętrz ASP Kraków

 

Tomasz Westrych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie (Wydział Rzeźby, 1993). Stopień doktora uzyskał na macierzystej uczelni w 2005 roku. Tworzy rzeźby z terakoty i papierowe płaskorzeźby. Obecnie pracuje jako adiunkt w I‐ej Pracowni Rzeźby na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie.

Script logo   StudioStrona.pl